Utorok – Nedeľa
11.00 – 19.00 hod.
Adresa
Štefánikova 3, Trnava
O VÝSTAVE / ABOUT THE EXHIBITION:
Dve telesnosti, dve pamäte, dva spôsoby, ako uchopiť zraniteľnosť. Spolu vytvárajú mapu existenciálneho archívu, kde telo nie je len objektom biológie, ale nosičom pamäte. Do tohto rámca vstupuje aj pojem conatus, vnútorné úsilie každej bytosti zachovať svoju existenciu a smerovať k životu.
Projekt prepája dve umelkyne rôznych generácií, ktorých diela odkrývajú telo ako miesto záznamu a traumy. Klára Kusá vo svojej sérii skúma anémiu a jej vplyv na fyzické a psychické prežívanie jednotlivca. V inštalácii sa objavujú obväzy a sadrové úlomky, krv sa tak stáva primárnym prvkom jej výstavného vstupu, nositeľom bolesti aj premeny. Fotografické dielo Jany Hojstričovej ukazuje povrch tela ako mapu minulosti, jazvy, znamienka, pigmentové zhluky či vlasy. Koža je médiom, ktoré uchováva pamäť vo forme telesného archívu.
Vedno otvárajú tému duševného zdravia a psychosomatiky: jednak vnútorné, často neviditeľné úsilie udržať integritu vlastného „ja“, ako aj vonkajšie, hmatateľné prejavy tohto úsilia v tele, v priestore a v umení. Výstava skúma prepojenie autoriek, pričom vzájomné prelínanie nastáva v dôsledku Klárinho štúdia u Jany Hojstričovej.
Jana Hojstričová vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde dnes pôsobí ako fotografka a pedagogička na Katedre fotografie a nových médií. Na výtvarnú scénu vstúpila v 90. rokoch 20. storočia. V počiatkoch sa venovala subjektívnemu zobrazovaniu intimity človeka, prevažne žien. Neskôr sa jej tvorba ukotvila v sociologickom chápaní, zaujímala sa o postavenie žien v rodine a spoločnosti. Nosnou témou u nej stále zostáva telo, ktoré stavia do kontextu s rastúcim vplyvom konzumnej spoločnosti naň. V roku 2010 začala obojstranne obohacujúcu spoluprácu s Palom Machom, ktorá dáva nový rozmer a súvislosti fotografiám, ale aj novú vrstvu skleneným obrazom – objektom. V súčasnosti sa venuje výskumno-umeleckému projektu prepojeniu historickej fotografie 19. storočia so súčasným pohľadom a využitiu vedeckých princípov v umení a fotografii. Výber z výstav: Danubiana Meulensteen Art Museum (Bratislava, Slovensko), Rosenfeldov palác (Žilina, Slovensko), Veste Coburg und Europäisches Museum für Modernes Glas (Coburg, Nemecko, kolektívna výstava), Hempel Glasmuseum (Nykobing, Dánsko, kolektívna výstava), The National Gallery Sofia (Sofia, Bulharsko, kolektívna výstava), Gallery BWA (Wrocław, Poľsko), Museet for Moderne Glaskunst (Kodaň, Dánsko, vystavené spoluautorské objekty), Glasmuseet (Ebeltoft, Dánsko), Galéria Sredec (Sofia, Bulharsko), Galéria Fiducia (Ostrava, Česko), Slovenský Inštitút vo Viedni (Viedeň, Rakúsko).
Klára Kusá je umelkyňa, ktorej tvorba vychádza zo stratégií apropriácie, experimentovania a opätovného využívania materiálov. Ovplyvnená povojnovým umením, filozofiou, výskumnými metódami a medicínskym diskurzom pracuje s nájdenými predmetmi a materiálmi, z ktorých vytvára site-specific inštalácie. Vo svojej práci prepája fotografiu, kresbu, video, zvuk, telesný pohyb a archívne stopy. Prostredníctvom performatívnych gest zasahuje do verejných aj inštitucionálnych priestorov, ktoré aktivuje ako platformy pre kritiku a dialóg. Momentálne študuje na The New Centre for Research & Practice a na AVU v Prahe. Absolvovala umelecké rezidencie na Slovensku, v Španielsku a v Turecku, ako aj stáž na Royal Academy of Arts/ KABK v Holandsku. Výber zo skupinových výstav: UltraSuperNew Gallery (Tokyo, Japonsko), Zlínský salon mladých (Zlín, Česká republika), Múzeum holokaustu v Seredi (Sereď, Slovensko). Výber zo samostatných výstav: Garaža Kamba (Zagreb, Chorvátsko), Galerie Sibiř (Brno, Česká republika, v spolupráci s Andreou Uváčikovou), Flatgallery (Bratislava, Slovensko).
Two bodies, two sets of memories, two ways of grasping vulnerability. Together, they form a map of an existential archive, where the body is not just a biological entity, but also a vessel for memory. The concept of conatus — the inner drive of every being to preserve its existence and strive for life — provides the framework for this exploration.
The project brings together two artists from different generations, whose works reveal the body as a place of recording and trauma. In her series, Klára Kusá explores anaemia and its impact on the individual’s physical and psychological experience. Her installation features bandages and plaster fragments, with blood serving as the primary element of her part of the exhibition, representing pain and transformation. Jana Hojstričová’s photographs show the body’s surface as a map of the past, with all its scars, birthmarks, clusters of pigmentation and hair. The skin preserves memory in the form of a bodily archive.
Both artists constantly explore the themes of mental health and psychosomatics, examining both the internal, often invisible, effort to maintain one’s sense of self, and the external, tangible manifestations of this effort in the body, space and art. The exhibition explores the connection between the artists, with mutual interplay resulting from Klára Kusá’s studies with Jana Hojstričová.
Jana Hojstričová is a graduate of the Academy of Fine Arts in Bratislava, where she now works as a photographer and teacher at the Department of Photography and New Media. She entered the art scene in the 1990s. In her early years, she specialised in subjective depictions of human intimacy, predominantly of women. She later anchored her work in a sociological understanding, interested in the position of women in the family and society. Her core theme remains the body, which she situates within the broader context of the growing influence of consumer society on it. In 2010, she initiated a collaborative partnership with Palo Macho, which has resulted in the creation of new dimensions and contexts for both photographs and glass objects. She is currently working on a research and art project that aims to explore the connections between 19th-century historical photography and contemporary perspectives, as well as the use of scientific principles in art and photography. A selection of exhibitions: Danubiana Meulensteen Art Museum (Bratislava, Slovakia), Rosenfeld Palace (Žilina, Slovakia), Veste Coburg und Europäisches Museum für Modernes Glas (Coburg, Germany, group exhibition), Hempel Glasmuseum (Nykobing, Denmark, group exhibition), The National Gallery Sofia (Sofia, Bulgaria, collective exhibition), Gallery BWA (Wrocłąw, Poland), Museet for Moderne Glaskunst (Copenhagen, Denmark, co-authored objects on display), Glasmuseet (Ebeltoft, Denmark), Sredec Gallery (Sofia, Bulgaria), Fiducia Gallery (Ostrava, Czech Republic), Slovak Institute in Vienna (Vienna, Austria).
Klára Kusá is an artist whose work is based on strategies of appropriation, experimentation and reuse of materials. Influenced by post-war art, philosophy, research methods and medical discourse, she works with found objects and materials to create site-specific installations. Her work combines a variety of media, including photography, drawing, video, sound, bodily movement and archival materials. Through performative actions, she intervenes in public and institutional environments, utilising these as platforms for critique and dialogue. She is currently pursuing her studies at The New Centre for Research & Practice and AVU in Prague. She has completed artist residencies in Slovakia, Spain and Turkey, as well as an internship at the Royal Academy of Arts/KABK in the Netherlands. Selected group exhibitions: UltraSuperNew Gallery (Tokyo, Japan), Zlín Salon of Youth (Zlín, Czech Republic), Holocaust Museum in Sered (Sereď, Slovakia). Selection of solo exhibitions: Garaža Kamba (Zagreb, Croatia), Galerie Sibiř (Brno, Czech Republic, in collaboration with Andrea Uváčiková), Flatgallery (Bratislava, Slovakia)
Výstava je súčasťou programu kultúrneho centra Malý Berlín. Jeho podujatia z verejných zdrojov podporili Fond na podporu umenia a Mesto Trnava. Prevádzku galériu podporujú Nádvorie a Trnavský samosprávny kraj.
Stiahnite si kurátorský text Mária Drgoňu v slovenskom jazyku.
Download the curatorial text by Mário Drgoňa in English.